صنعت خودروسازی از جمله حوزه‌هایی است که فناوری‌های مدرن و امروزی توانسته‌اند بسیاری از ابعاد آن را تحت تاثیر خود قرار دهند.

 به رغم این که در 2 یا 3 دهه گذشته تصور این که روزی بتوانیم هدایت اتومبیل‌های خود را به رایانه‌هایی بسپاریم که به جای راننده، مسوولیت هدایت اتومبیل را در مسیر حرکت به عهده گیرند دور از ذهن به نظر می‌رسید، اما امروزه از گوشه و کنار دنیا خبرهایی درباره موفقیت شرکت‌های بزرگ و پیشگام در این عرصه در زمینه ساخت خودروهای هوشمند بی‌نیاز از راننده به گوش می‌رسد.

این اخبار نویدبخش آن است که بسیار زودتر از آنچه تصور می‌کردیم این ایده‌ها به واقعیت مبدل شده‌اند و شکی نیست که انفجار فناوری در عرصه دیجیتال، نقش موثری در این رابطه داشته است. در ابتدا به نظر می‌رسید که مجهز بودن به فناوری‌های جدید دیجیتال تنها ویژگی اتومبیل‌های لوکس و تجملی باشد، اما امروزه سیستم‌های صوتی و تصویری پیشرفته، سیستم‌های امنیتی و همچنین بسیاری از فناوری‌ها نظیر سنسورهای عیب‌یاب خودروها، دزدگیرها و حتی سیستم موقعیت‌یاب جهانی (GPS) از ویژگی‌های معمولی اتومبیل‌های مدرن و امروزی محسوب می‌شوند و این گونه‌ است که این خودروها را می‌توان از خودروهای نسل قدیم متمایز کرد.

موفقیت خودروهای گوگلی در مراحل آزمایشی

اگر قدری عمیق‌تر مسیر تحول خودروها از گذشته تا به امروز را مورد بررسی قرار دهیم متوجه خواهیم شد که این فناوری‌ها دست به دست هم داده و در کنار هم امکانات و تجهیزاتی را ایجاد کرده‌اند که زمینه اصلی طراحی و ساخت خودروهای بدون راننده بوده است.

براساس پیش‌بینی‌های انجام شده توسط لری بورنز، مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت جنرال موتورز، نسل اول خودروهایی که مستقل از راننده هستند تا سال 1394 / 2015 میلادی به بازار عرضه خواهد شد. اگرچه این فناوری برای راندن خودروها در مسیرهای شلوغ و پررفت و آمد نیاز به کمک‌راننده خواهد داشت، اما می‌تواند به گونه‌ای که به طور کامل مستقل از راننده باشد در بزرگراه‌ها حرکت کند. با تحقق وعده‌های جنرال موتورز شاهد انقلاب عظیمی در صنعت حمل و نقل در سطح دنیا خواهیم بود.

این خودرو با داشتن سیستم‌های راداری، سنسورهای حرکتی و سیستم‌های هشدار جاده‌ای و همچنین سیستم‌های کنترل ماهواره‌ای حوادث رانندگی و ترافیک شهری و برون‌شهری را به میزان قابل توجهی کاهش خواهند داد. علاوه بر این خودروهای هوشمند برخلاف انسان، هیچ‌گاه قوانین راهنمایی و رانندگی را زیرپا نگذاشته و حتی حق‌تقدم عابر پیاده و دیگر خودروها را نیز رعایت خواهند کرد. سالانه بیش از 100 میلیون نفر جان خود را به علت تصادفات رانندگی از دست می‌دهند و این در حالی است که در 90 درصد این موارد خطای انسانی منجر به وقوع حوادث رانندگی می‌شود.

محققان امیدوارند با استفاده از سیستم‌های هوشمند، خطای انسانی به عنوان یکی از عوامل اصلی در بروز سوانح رانندگی از میان برداشته شود و در نتیجه مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی تا حد امکان به حداقل کاهش یابد. یکی از فناوری‌هایی که در آغاز سال جاری میلادی به عنوان 10 فناوری برتر سال 2010 ‌/‌ 1389 معرفی شد، اتومبیل‌های بدون راننده گوگل بود.

اتومبیل گوگل مجهز به حسگرهای رادار، یک مسافت‌یاب لیزری و همچنین دوربین‌های ویدئویی است که با استفاده از این امکانات حتی از دیگر رقبای خود نیز پیشی گرفته و نه‌تنها قادر است در بزرگراه‌ها به خوبی حرکت کرده و مانور دهد، بلکه با استفاده از فناوری‌هایی نظیر سیستم نقشه‌برداری منحصر به فردی که دارد، در شهرهای پررفت و آمد نیز تردد خواهد کرد. اتومبیل‌های بدون راننده گوگل در کنفرانس TED که در روزهای پایانی سال 1389 (اوایل سال جاری میلادی)‌ برگزار شد، شرکت‌کنندگان را به گردش برد و به این ترتیب این افراد موفق شدند به عنوان نخستین مسافران اتومبیل آینده، با امکانات این وسیله حمل و نقل هوشمند آشنا شوند.

نفوذ فناوری‌های دیجیتال در خودروسازی

هوشمندی از جمله ویژگی‌هایی به شمار می‌رود که این روزها به همه ابعاد زندگی انسان‌ها نفوذ کرده است. یکی از حوزه‌هایی که با نفوذ پدیده هوشمندی با تحولات شگفت‌انگیزی مواجه شده، صنعت خودروسازی است.

به نظر می‌رسد همان‌طور که امروزه بدون وجود بسیاری از فناوری‌های نوین دیجیتالی که به عنوان یکی از نیازهای مهم و روزمره زندگی انسان مطرح شده‌اند با مشکلات بسیاری مواجه می‌شویم، خودروهای هوشمند نیز بتوانند بسیاری از ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار دهند.

نکته: با حضور اتومبیل‌های هوشمند در بازار دارندگان خودرو از نگرانی همیشگی خود مبنی بر سرقت خودروها تا حدود زیادی درخواهند آمد، اما مشکل جدیدی به نام هک کردن اتومبیل و ویروس‌های اتومبیلی جایگزین آن خواهد شد

گوگل به عنوان یکی از پیشگامان در صنعت ساخت خودروهای هوشمند پس از موفقیت‌هایی که در بسیاری از حوزه‌های مختلف از آن خود ساخته بود، قدم به این عرصه گذاشت تا با ارائه خدمات جدید در این زمینه و مشارکت در پروژه‌های تحقیقاتی که درباره ایجاد تغییراتی اساسی در سیستم حمل و نقل شهری انجام می‌شد، نقش موثری را در خلق تصویری جدید از آینده حمل و نقل عمومی شهری برعهده گیرد. بررسی‌های آزمایشی انجام شده روی خودروهای گوگل حاکی از آن است که این اتومبیل‌ها در کاهش حوادث ترافیکی و همچنین بهبود مصرف سوخت نقش بسیار مهمی را بر عهده داشته‌اند.

این خودرو تاکنون بیش از 220 هزار کیلومتر را با موفقیت طی کرده و گوگل امیدوار است پس از جلب رضایت و موافقت مسوولان تا هفت سال آینده این فناوری را در عرصه حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار دهد. این در حالی است که از سوی دیگر، استفاده از این فناوری‌های جدید در خودروهای آینده موجب خواهد شد تا افراد در حین رسیدن به مقصد بتوانند به امکانات مختلفی نظیر همان‌هایی که در محیط خانه یا محل کارشان در اختیار دارند دسترسی داشته باشند. بنابراین چندان دور از انتظار نخواهد بود که در نسل آینده خودروها، علاوه بر اطلاعات مربوط به موتور و سیلندر، اطلاعات مربوط به سیستم‌عامل نیز از مشخصه‌های مهم خودروها محسوب شود. به این ترتیب فناوری‌های دیجیتال می‌تواند صنعت خودروسازی را در مسیری پیش ببرد که نه‌تنها پرونده مرگ انسان‌ها براثر تصادفات رانندگی برای همیشه بسته شود، بلکه خودروها بتوانند موجبات سرگرمی و آرامش سرنشینان خود را نیز تا رسیدن به مقصد فراهم کنند.

رقابت تنگاتنگ خودروسازان بزرگ

به گفته کارشناسان خودرو تا سال 1405 شمسی، سامانه‌های هوشمند مبتنی بر پردازش اطلاعات، کنترل خودروهایی که در راه‌های درون‌شهری و برون‌شهری تردد می‌کنند را بر عهده خواهند گرفت. بسیاری از خودروهای امروزی به سیستم‌های موقعیت‌یاب مجهز بوده و با استفاده از اطلاعاتی که از طریق این سیستم‌ها به دست می‌آورند از وضعیت راه‌ها و ترافیک شهری و حتی بین‌شهری مطلع شده و بر این اساس سریع‌ترین راه را برای رسیدن به مقصد انتخاب می‌کنند، اما ایده ارتباط بین خودروها و پردازش اطلاعات جاده‌ای، ساخت خودروهای آنلاین را امکان‌پذیر ساخته و حرکت خودروها را بدون حضور راننده امکان‌پذیر می‌سازد.

شرکت فولکس نیز اعلام کرده است که موفق به ساخت خودرویی جدید شده که می‌تواند مسافت‌های طولانی را بدون نیاز به راننده طی کند. در خودروهایی که تحت عنوان خودروهای بدون راننده طراحی می‌شوند به‌رغم حضور راننده، خودرو به صورت اتوماتیک در مسیر خود به حرکت ادامه خواهد داد.

فولکس واگن که از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی آلمان است از 3 سال پیش به این فکر افتاده بود که نسل جدیدی از خودروهای هوشمند را به بازار عرضه کند و به این ترتیب با ساخت این خودروی جدید این شرکت هم قدم به عرصه رقابت شرکت‌های بزرگی گذاشت که در تلاش هستند با افزودن ویژگی‌ها و امکانات منحصر به فرد به نسل جدید خودروهای تولیدی خود، رتبه نخست این رقابت جهانی را از آن خود سازند. خودروی بدون راننده ساخته شده توسط این شرکت می‌تواند بدون نیاز به حضور راننده در یک مسافت طولانی و با سرعت متوسط 130 کیلومتر در ساعت در آزادراه‌ها حرکت کند. به گفته مدیر بخش تحقیقاتی این شرکت، ویژگی‌ منحصر به فرد این خودروی هوشمند این است که از وقوع هرگونه‌ حادثه‌ای در هنگام تردد جلوگیری خواهد کرد و به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که عرصه دیجیتال، مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی را به صفر نزدیک کند.

علاوه بر این مایکروسافت نیز همکاری‌های جدیدی را برای تولید خودروهای هوشمند با شرکت بزرگ خودروسازی تویوتا آغاز کرده است و اینها همه نشان می‌دهد که جنبش‌هایی در صنعت خودروسازی شکل گرفته که می‌تواند آینده این صنعت را دستخوش تحولات اساسی کند، اما برای این که بتوانیم با اطمینان از عملکرد این سیستم‌ها، هدایت وسایل نقلیه را در مسیرهای شهری و برون‌شهری به این فناوری بسپاریم باید مطمئن باشیم که آیا این سیستم‌ها در برابر آلودگی به ویروس‌های کامپیوتری ایمن هستند یا نه. با حضور اتومبیل‌های هوشمند در بازار، دارندگان خودرو از نگرانی همیشگی خود مبنی بر سرقت خودروها تا حدود زیادی درخواهند آمد، اما مشکل جدیدی به نام هک کردن اتومبیل و ویروس‌های اتومبیلی جایگزین آن خواهد شد. بنابراین شاید باید حدود 10 سال دیگر منتظر بمانیم تا شاهد تردد این خودروها در شهرها باشیم، اما آیا ممکن است تا آن زمان از فناوری‌های جدیدتری رونمایی شود که شاید در حال حاضر هیچ ایده‌ای درباره آنها در ذهن نداشته باشیم؟

فرانک فراهانی جم / جام‌جم

منابع:

Nytimes -Bbe.co.uk

Smartcars.co.nz